همت کار همت کار .

همت کار

اهمیت سالم بدن


اهمیت سالم بدن
سلامت اعصاب و روان مشتمل بر ارتقا بضاعت و توان های اشخاص و جامعه و توانا سازی آن‌ها در دستیابی به هدف ها متبوع هست که به کلیه ی ما بستگی دارد خیر تنها به افرادی که از بیماری های خل وچل مشقت می‌برند .

هیچ گروهی و طبقه ای از بیماری روانی مصون نمی باشد اما اشخاص بدون شغل , فقرا , نوجوان , زنانی که قربانی خشونت میباشند و… عمده در معرض خطرند و متاسفانه در تمام جهان به بهداشت روان و بیماری های روانی به مقدار ی تندرست جسمانی و بیماری جسمی اهمیت داده نمی‌شود و گزینه بی توجهی و غفلت قرار گرفته است .

بهداشت روانی شاخه‌ای از بهداشت عمومی است که در رتبه اولیه به پیشگیری از وقوع بیماری و در رتبه دوم به تشخیص به‌موقع بیماری‌ها , مبادرت فوری برای معالجه آن ها و در نهایت به یاری شخص می‌پردازد تا از توانمندی‌های باقی ما‌نده وی حداکثر به کارگیری را بنماید .

در زمینه ی بیماری‌های روانی هنوز وضع و اوضاع به این روشنی نیست , زیرا در ایجاد و پیدایش بیماری‌های روانی دست اندرکاران متعددی دخالت دارا هستند و حتی در باب برخی از بیماری‌های روانی زمینه ابتلاء به آن پیشین از ولادت یعنی در روزگار جنینی و یا بازه اولیه زندگی پس از به دنیاآمدن آغاز می‌شود و همچنین عامل ها روانی , دور و اطراف و جو روانی قاضی در خانواده و نحوهٔ بازخورد والدین با فرزندان از اهمیت ویژه‌ای شامل است .

احترام شخص به شخصیت خویش و دیگران
یکی از اصول بهداشت روانی , این است که اشخاص خویش را دوست داشته باشند و به شخصیت خویش احترام بگذارند . برعکس در صورتی‌که افرادی از خویش متنفر بوده , برای خویش ارزشی قائل نباشند , نشان غیرعادی بودنِ آن‌ها است .

آدم تندرست باید خویش را چنان که میباشد دوست داشته باشد و بپذیرد و ولی در صدد رویش خویش نیز برآید . با به کار به دست آوردن اصل در زندگی هر فردی می‌تواند به خویش و اشخاص جامعه یاری فراوانی بنماید .

آشنایی محدودیت‌ها و توانائی‌ها در خویش و اشخاص دیگر
هر شخص تندرست باید محدودیت‌های جسمی و روانی خویش را بشناسد و بپذیرد . وی ضمن اینکه توانائی‌های خویش را شناخته و از آن‌ها منفعت می‌گیرد سعی می‌نماید تا محدودیت‌های خویش را خالی از هرگونه تعصبی بشناسد و در صدد رفع آن ها درتوان قابلیت برآید .

پی بردن به علل اخلاق
هر رفتاری تابع علتی است و هیچ رفتاری خودبه‌خود شکل نمی‌پذیرد . مثلاً فردی که مبتلا ترس‌های بی‌مورد است , هرچند علت آن از حیث خویش شخص مخفی می‌باشد ولی می‌‌تواند عللی همچون یادگیری , تجربیات ترسناک روزگار گذشته و یا تقلید داشته باشد و یا فردی که اخلاق پرخاشگرانه داراست , این اخلاق می‌تواند عللی همچون ناکامی , یادگیری , تقلید و یا عدم تعادل هورمونی در تن داشته باشد .

اعتنا به تمامیت وجود هر شخص
خوی هر شخص تابع وضعیت جسمانی و روانی وی است . مساله جسمی بر جاری بشر و مساله روانی بر جسم وی تأثیر می‌گذارد . مثلاً زمانی که بشر از درد جسمانی مشقت می‌برد نمی‌تواند بشّاش و با خوشحالی باشد و همچنین زمانی که در گیر خستگی روانی است نمی‌تواند اعمال جسمانی را به‌خوبی انجام دهد .

احتیاجات جسمانی دربرگیرنده احتیاج به طعام , آب و استراحت است . احتیاجات روانی مثل نیاز به امنیّت روانی , نیاز به پیشرفت , نیاز به محبت , نیاز به آیتم تأیید قرار گرفتن و غیره . آدم دائماً پایین تأثیر این نیازها است و اخلاق وی براساس ارضاء و یا محرومیت از نیازهای وی تبیین می‌گردد .


سلامتی جسم و اعصاب از این حیث حائز اهمیت است که اخلاق و رفتار آدم را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد . امروزه اثبات شده‌است که بسیاری از عامل ها روانی و تغییرات محیط زندگی که با فشار روانی ملازم می باشند عامل ها بوجود آورندهٔ بیماری جسمانی و یا تشدیدکنندهٔ تظاهرات این بیماری‌ها می‌باشند .


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳ مهر ۱۳۹۸ساعت: ۱۱:۳۸:۱۵ توسط:نیکجو موضوع: سلامت و موفقیت نظرات (0)